Vraag: Wat inspireert jou in je werk als koordirigent en theatermaker?
Anders gezegd, waarom blijft het zingen met amateur-koorzangers je zo fascineren?
‘Een mooie vraag… Maar ik kan hem niet in twee zinnen beantwoorden. Het leven nodigt me vaak uit om in beweging te komen om de verbindende kracht van muziek te helpen verspreiden. Waar de mens geraakt wordt, opgevrolijkt of ontroerd, in elk geval meegenomen in het moment, is de wereld een klein beetje mooier – er stroomt daar een positieve energie. Mensen voelen zich dan ook minder alleen. En, samen muziek beoefenen kan niet zonder humor en niet zonder ad hoc-improvisatie. Zéker geldt dat voor volksmuziek, die zit niet in een keurslijf.
Als de vertolkers zelf tijdens het uitvoeren echt genieten, dan heb je iets moois bereikt. En dat voelt de toeschouwer. Eén en één wordt dan weer drie. Ik kies steeds vaker voor een serie optredens kort na elkaar, die in grote lijn hetzelfde zijn. Dan groeien deelnemers en worden optredens ontspannen. Uit je hoofd zingen voor publiek en ook nog bewegen, is voor veel mensen geen vanzelfsprekend ding.
Vraag: Waarom kies je voor het toewerken naar theaterachtige optredens?
In repetities werk ik altijd èn aan de individuele stem èn aan het ‘samen klinken’ – dat wil zeggen ‘luisterend zingen’ en daarbij zelf ‘er staan’, stralen. Je komt dan in de stroom van daadwerkelijk musiceren. Dat is waar je het voor doet. Vervolgens het ‘liedverhaal’ tot uitdrukking brengen – dat is dan de volgende uitdaging. Het moet haalbaar zijn voor de mensen, en ze mogen er van mij wel thuis wat voor doen. Wanneer alles op elkaar inwerkt, de expressie van de zanger(es), de muzikale elementen – en als ook het oog en het hart van de toeschouwer worden verwend met aankleding en regie – zal elk optreden een unieke, bijzondere samenbelevenis worden, zowel voor de uitvoerenden als voor het publiek. Met die mensen ben je samen. Op die plek. Met die interactie, die entourage, op dát moment.
Vanwege de krachtgevende, samenbindende en zielverwarmende eigenschappen van muziek, een taal en kunstvorm die ik als onmisbaar beschouw in ons leven, zet ik mij nog altijd geïnspireerd in voor de amateurzang. En ik word nog steeds verrijkt met wat er op mijn pad komt, ontmoetingen, soms tegenslag, de cadeaus… Vanuit een soort oergevoel kan ik je zeggen, dat ik het als mijn missie zie om de wereld om me heen een klein beetje mooier te maken. Iets ‘samener’. En dat lijkt wel broodnodiger dan ooit…
Muziekprojecten op locatie die me vleugels gaven 1992 – 2020
Buiksloterkerk en kleine theaters in Utrecht e.o.- met mannenzanggroep Springtide Iers, Keltisch, Frans; de Drom te Enkhuizen, & culturele café’s in Utrecht en Amersfoort, Springweg, buurtfeesten, tuinen, schepen, 2010-2020.
Domkerk Utrecht Night of Light – met vrouwenviertal volksmuziek, Corsicaans polyfonie.
Centraal Museum Utrecht, Museumnacht – met Theatergroep Zwaai devote liederen bij de Entree en zingend door de museumgangen.
Terschelling Oerol Festival – met Theatergroep Zwaai waterliederen troost & humor;
Bij de veerboot, afvaart Harlingen Zwaaivrouwen nimfen-act;
De Zusters van’t Geven en ‘t Nemen nonnen-act.
Utrechtse Veilinghaven, Utrechts Statenjacht in aanbouw – met Woonschippersmannenkoor Firma Drijfhuizen volksopera, koorzang i.s.m. Het Volksoperahuis & componist Jef Hofmeester, 1998.
Op natuureiland ‘t Hooft in het IJmeer, aan boord van historische schepen de Linquenda, de Aaltje, de Gersom, de Spes volksmuziek: Iers, shanty en Nederlandse waterliederen.
Op ludieke locaties Utrecht – met Theaterkoor Vinger in je Oor wereldmuziek, klassiek, pop’70’s; brandweerkazerne, museum De Watertoren, zwembad Krommerijn, buurtpleintjes.
Cantatori del Duomo, Utrechts Homomannenkoor
Happy View ~ Terug in de tijd/ Annette de Haas bij Urbania – YouTube
Theater Studio T.- met groep amateurzangers-acteurs volksopera, Vlaams.
Mistero Buffo van Dario Fo Afstudeerproject Conservatorium 1992 i.s.m. studenten Regie en Theatervormgeving.